PENGGUNAAN METODE PEMBELAJARAN INTERAKTIF DALAM PENINGKATAN KUALITAS PENGAJARAN GURU PENDIDIKAN AGAMA ISLAM

Penulis

  • Mardani Mardani

DOI:

https://doi.org/10.56489/kjs3dm26

Kata Kunci:

Interactive Media; Learning Quality; Islamic Religious Education; Innovative Method.

Abstrak

This study aims to examine the effectiveness of using interactive learning media in improving the quality of Islamic Religious Education (PAI) instruction. The research was motivated by the low level of student engagement and understanding of Islamic concepts, which is primarily caused by monotonous and non-participatory conventional teaching methods. The study employed a qualitative approach based on library research, analyzing relevant literature including journals, books, and scholarly articles. The findings indicate that interactive learning media such as educational videos, digital applications, e-learning platforms, PowerPoint presentations, discussions, and simulations significantly enhance students’ comprehension of Islamic concepts. These media provide a visual, flexible, and collaborative learning experience, allowing students to learn at their own pace and according to their individual learning styles. In conclusion, the integration of interactive media and innovative teaching methods not only enriches the learning process but also assists educators in achieving learning objectives more effectively and improving students’ learning outcomes.

Referensi

Ahlaro, Steven Ronald. “Kriteria Metode Pembelajaran Yang Baik Dan Efektif Steven Ronald Ahlaro 1.” Jurnal Masalah Pastoral VIII, no. 1 (2020): 16–29.

Ahmadi, Ahmadi, and Sofyan Hadi. “Upaya Peningkatkan Kualitas Pembelajaran Melalui Persiapan Mengajar Guru.” Jurnal Jendela Pendidikan 3, no. 01 (2023): 50–58. https://doi.org/10.57008/jjp.v3i01.409.

Andriyani, Lisa. “Variasi Metode Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam.” Jurnal Edukatif V, no. 1 (2019): 58–65.

Auliya Rahmah, Nada, and Saeful Anam. “Media Pembelajaran Interaktif Dalam Pendidikan Agama Islam Di SMA Ta’miriyah Surabaya.” Al-Zayn : Jurnal Ilmu Sosial & Hukum 3, no. 2 (2025): 841–50. https://doi.org/10.61104/alz.v3i2.1188.

Ayunda, Vika, Annissa Miftahul Jannah, and Gusmaneli Gusmaneli. “Metode Pembelajaran Yang Efektif Dalam Pendidikan Dasar.” Wathan: Jurnal Ilmu Sosial Dan Humaniora 1, no. 3 (2024): 259–73. https://doi.org/10.71153/wathan.v1i3.139.

Elfa Sumiyati. “Penggunaan Model Pembelajaran Intraktif Berbasis AktivitasUntuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Kelas VI Pada Pelajaran PKN SD Negeri 09 Kabawetan.” Jurnal PGSD 10, no. 2 (2017): 66–72.

Hakim, F R. “Implementasi Model Pembelajaran Interaktif Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam (Pai) Dalam Meningkatkan Prestasi ….” Online Thesis 1, no. 1 (2021): 1–15. https://www.tesis.riset-iaid.net/index.php/tesis/article/view/79.

Halimah, Halimah, Vina Aini Salsabila, and Nia Kurniawati. “Pemanfaatan Media Pembelajaran Interaktif Bagi Guru Pendidikan Agama Islam Di Era Milenial.” Indonesian Journal of Community Services 3, no. 2 (2021): 161. https://doi.org/10.30659/ijocs.3.2.161-173.

Hilda Darmaini Siregar, and Zainal Efendi Hasibuan. “Pendidikan Agama Islam: Pengertian, Tujuan, Dasar, Dan Fungsi.” Intellektika : Jurnal Ilmiah Mahasiswa 2, no. 5 (2024): 125–36. https://doi.org/10.59841/intellektika.v2i5.1520.

Interaktif, Pembelajaran, and Pendidikan Agama Islam. “Pemanfaatan Media Pembelajaran Interaktif Untuk Pemanfaatan Media Pembelajaran Interaktif Dalam Konteks Pendidikan Agama Islam.” Jurnal Bilqolam Pendidikan Islam 6, no. 1 (2025): 117–32.

Kamsinah. “Metode Dalam Proses Pembelajaran: Studi Tentang Ragam Dan Implementasinya Oleh: Kamsinah ∗.” Lentera Pendidikan 11, 01 (2021): 101.

Karmila P. Lamadang, Anik Mufarrihah, Annisatul Iftitah, and Mawaddah Mawaddah. “Metode Pembelajaran Untuk Meningkatkan Potensi Peserta Didik Melalui Pemahaman Gaya Belajar Pada Taman Kanak-Kanak Kelompok B.” Khirani: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 2, no. 1 (2024): 97–115. https://doi.org/10.47861/khirani.v2i1.894.

Lingga, Sartika. “Metode Pembelajaran Interaktif Dalam Pendidikan Agama Islam: Menyiapkan Guru PAI Menghadapi Tantangan Abad 21.” Jurnal Edukatif 3, no. 1 (2025): 107–11.

Nasron HK1, Yola Novriyana2, M. Agus Ainur Rosyid3, Eva Susanti. “Metode-Metode Pembelajaran Yang Diterapkan Dalam Proses Pembelajaran Di Indonesia” 80, no. 16 (2024): 1–7.

Nasution, Bayanuddin. “Metode Pembelajaran Dan Teknik Mengajar Dalam Pendidikan Agama Islam ( Pai ) Oleh Guru Pendidikan Agama Islam.” Khazanah Pendidikan 17, no. 1 (2023): 142. https://doi.org/10.30595/jkp.v17i1.16027.

Noza, Ardila Putri, and Reza Anke Wandira. “Pentingnya Metode Belajar Dalam Proses Pembelajaran.” Jurnal Kajian Ilmiah Interdisiplinier 8, no. 4 (2024): 158–64. file:///C:/Users/DELL/Downloads/158-164.pdf.

Qurtubi, Moh. “Implementasi Model Pembelajaran Habit Forming Dalam Kegiatan Sholat Dhuha Di Mts Akbar.” FAJAR Jurnal Pendidikan Islam 4, no. 1 (2024): 48–57. https://doi.org/10.56013/fj.v3i2.2919.

Rahmawati, Dwi, and Lutfi. “Analisis Penerapan Metode Ceramah Dalam Memotivasi Belajar Siswa Terhadap Pemahaman Materi Peran Ekonomi Dalam Menyejahterakan Masyarakat Di Mata Pelajaran IPS Kelas V Sd Dharma Karya UT.” Jurnal Universitas Muhammadiyah Jakarta 2 (2024): 510–18.

Ramayulis. “Berbagai Metode Mengajar Bagi Guru Dalam Proses Pembelajaran.” Jurnal Penelitian Sosial Dan Keagamaan 9, no. 2 (2010): 2.

RimahDani, Dita Elha, Shaleh Shaleh, and Nurlaeli Nurlaeli. “Variasi Metode Dan Media Pembelajaran Dalam Kegiatan Belajar Mengajar.” Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah 7, no. 1 (2023): 372. https://doi.org/10.35931/am.v7i1.1829.

Riza, Safrur, and Barrulwalidin Barrulwalidin. “Ruang Lingkup Metode Pembelajaran.” ISLAMIC PEDAGOGY: Journal of Islamic Education 1, no. 2 (2023): 120–31. https://doi.org/10.52029/ipjie.v1i2.157.

Setiawan, Heru, and siti zakiah. “Konsep Metode Pembelajaran Pendidikan Agama Islam.” At Ta’Lim 4, no. 2 (2022): 12–22.

Syahraini Tambak. “Metode Ceramah: Konsep Dan Aplikasi Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam” 21, no. 2 (2014): 375–401.

Syamsurijal, Syamsurijal, Bellonah Mardatillah Sabillah, Ulfayani Hakim, and Irsan Irsan. “Relevansi Penggunaan Metode Ceramah Pada Pembelajaran Di Sekolah Dasar Di Era Digital.” Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan 5, no. 4 (2023): 1758–67. https://doi.org/10.31004/edukatif.v5i4.5495.

Unduhan

Diterbitkan

2025-09-23

Cara Mengutip

PENGGUNAAN METODE PEMBELAJARAN INTERAKTIF DALAM PENINGKATAN KUALITAS PENGAJARAN GURU PENDIDIKAN AGAMA ISLAM. (2025). FIKRUNA: Jurnal Ilmiah Kependidikan Dan Kemasyarakatan, 7(4), 1316-1328. https://doi.org/10.56489/kjs3dm26